Miego higiena

Miegas yra vienas iš paslaptingiausių mūsų organizmo poreikių. Pramiegame trečdalį savo gyvenimo, tačiau iki šiol dar nežinome, kodėl. O dar sapnai – tos naktį mus aplankančios ir ne visuomet malonias asociacijas sukeliančios vaizdinės haliucinacijos. Kokia jų prasmė? Nors atlikta nemažai mokslinių tyrimų, surinkta daugybė medžiagos ir iškelta ne viena hipotezė, tikslaus atsakymo vis dar nėra. Aišku tik viena, norėdami gyventi sveikiau, turime rimtai susimąstyti apie savo miegą.

Miegas – tai periodiška sąlyginės ramybės būsena. Periodiška – nes nuolat pasikartoja. O būsena yra tik iš dalies rami.

Mes įpratę miegą vadinti poilsiu. Tačiau įdomiausia tai, kad nei fizinis kūnas, nei protas miego metu nenustoja veikti.  Priešingai, organizmas darbuojasi iš peties: suaktyvina virškinimo sistemos veiklą, iš smegenų išvalo susikaupusius neurotoksinus, mėgina atkurti hormonų pusiausvyrą, stengiasi sureguliuoti imuninės sistemos procesus ir į atminties saugyklos stalčiukus sudėlioja per dieną prikauptus atsiminimus. Kitaip tariant, apsitvarko ir pasiruošia naujai dienai.

Juk niekam nėra paslaptis, kokia savijauta būna pritrūkus miego: lyg apgirtęs blaškytumeisi po apšnerkštą kambarį. Pirmiausia susilpnėja nervų sistemos veikla: darosi sunku susikaupti, mąstyti, užsiimti darbu, išlikti budriu. Vėliau atsiranda fizinis nuovargis, blogėja nuotaika, kyla susierzinimo ir pykčio priepuoliai, atsiranda bendravimo problemos, prastėja gyvenimo kokybė. O galiausiai, ima silpti imuninė sistema, primindama apie save skausmu ir uždegiminiais procesais.

Dažniausiai apie miego kokybę susimąstome tik tuomet, kai keletą naktų nepavyksta gerai išsimiegoti. Ir tai, tas mąstymas apsiriboja paburbėjimu, o kartais ir prakeiksmų pasiuntimu grįžusio girto kaimyno, vidurnaktį beldžiančio žmonai į langus, ar puskvailio jaunimėlio, leidžiančio muziką iš automobilio iki 4 val. ryto, atžvilgiu. Tačiau geram miegui neužtenka vien tylos, apie kurią eilinis didmiesčio daugiabučio gyventojas tegali tik pasvajoti.

Rizikuoju pasirodyti tamsuole, bet prisipažinsiu, kad tik prieš porą metų sužinojau terminą miego higiena. Tai visuma veiksnių, kurie gali paveikti mūsų miego kokybę. O pastarąją lemia: užmigimo ir kėlimosi laikas, miego trukmė, aplinka, kurioje miegame, emocinė būsena ir visa, ką veikiame prieš eidami miegoti (valgis, gėrimai, rūkymas, darbas, bendravimas, spoksojimas į ekranus, vaistų vartojimas ir pan.).

Taigi, nuo šiandien pradedu daugiau dėmesio skirti miego higienai, nes kokybiškas miegas yra vienas iš kertinių akmenų, sudarančių sveikatos pagrindą.